Etusivu Verkkokauppa Levytuotanto Myymälämme Yhteystiedot Musiikkitietoutta In English |
Janne Marttila Havanaise FUGA 9218
Arvioita levystä
Janne Marttilan ja Juhani Lagerspetzin CD-levy sisältää viulumusiikin helmiä myöhäisbarokista (Tartini) nykymusiikkiin (Schnittke). Levyllä on tilaisuus tutustua monipuolisesti neljän merkittävän säveltäjän teoksiin eri tyylikausilta. Myöhäisbarokin ja varhaisklassismin välimaastoon sijoittuva Giuseppe Tartini sävelsi lähes 200 viulusonaattia, joista tunnetuimmat ovat nk. ”Paholaistrillisonaatti” sekä levyllä kuultava g-mollisonaatti. Alfred Schnittken ensimmäinen sonaatti sai kantaesityksensä v. 1964 Moskovassa, ja v. 1967 säveltäjä laati sävellyksestä version myös viululle ja kamariorkesterille. Vaikka sonaatti perustuu 12-säveljärjestelmään, siinä hahmottuu kuitenkin tonaalinen maailma, joka on teemoiltaan perinteinen. Camille Saint-Saëns sai inspiraation pieneen viulurapsodiaan tuijottaessaan takkatulta, joka muuttui hänen ajatuksissaan musiikilliseen hahmoon. Tyyliltään kappale liittyy muiden musiikillisten ”havanalaisten”, Bizet´n Carmenin ja Ravelin Habaneran sarjaan. Johannes Brahms sävelsi kolme sonaattia pianolle ja viululle. Näistä levyllä kuultava kolmas d-mollisonaatti on ehkä suosituin konserttiohjelmissa. Sen neliosainen muoto tekee siitä jykevämmän kokonaisuuden verrattuna kahteen muuhun sonaattiin.
Levyn kappaleet
1. Giuseppe Tartini: Sonaatti g-molli, op. 1/10 (”Didone abbandonata”)
2. Alfred Schnittke: Sonaatti nro 1 3. Camille Saint-Saëns: Havanaise, op. 83 4. Johannes Brahms: Sonaatti nro 3 d-molli, op. 108
Janne Marttila, viulu
Juhani Lagerspetz, piano
Janne Marttila soittaa kauttaaltaan varmasti ja selväpiirteisesti, ja yhteistyö Juhani Lagerspetzin kanssa on suvereenia. Parhaiten Marttilan persoonalle tuntuvat sopivan Schnittken ja erityisesti Brahmsin sonaatit, joiden fraseeraus ja etenemisen tuntu ovat aivan huippuluokkaa. Hitaat osat tarjoavat lähes taianomaisia hetkiä. Levyttäviä viulisteja on Suomessa vähän. Jos joka orkesterista löytyy näin etevä konserttimestari, levytystilannetta kyllä kelpaisi ryhtyä joukolla paikkaamaan musiikinystävien iloksi.
-Kare Eskola (Rondo 11/2006) Tampere Filharmonian konserttimestari Janne Marttila on taitava viulisti, joka on omimmillaan romantiikan ajan musiikin parissa. Parhaimmillaan Marttila tavoittaa Juhani Lagerspetzin vankalla tuella musiikin sisältämät tunnot aidosti ja välittömästi, kuten levyn nimikkokappale hyvin todistaa. Saint-Saënsin Havanaise hehkuu tunnetta ja hetken hurmiota. -Harri Hautala (Aamulehti 9.12.2006) Viulisti Janne Marttilan ja pianisti Juhani Lagerspetzin yhteistyökuvio alkoi jo 1980-luvun alkupuolelta. Vuosikymmenten aikana he ovat luoneet paitsi menestyksekkäät soolourat, myös ennättäneet ylläpitää keskinäistä kamarimusiikkisidettään. Pitkän yhteistyön jäljet ovat kuultavissa levyn avaavasta Giuseppe Tartinin g-molli-sonaatista alkaen. Lagerspetzin ja Marttilan soitto on henkevän ilmavaa. Musiikille annetaan aikaa kehittyä täyteen loistoonsa ja tulkinnat ovat viimeisteltyjä. - Jan Mikael Vainio (Aksentti 9/2006) |