fuga

grammari


Etusivu

Verkkokauppa

Levytuotanto

Myymälämme

Yhteystiedot


Musiikkitietoutta


In English


Martti Talvela
Visions

FUGA 9260

Arvioita levystä
Osta tämä levy Fugan verkkokaupasta!

"Ihmisellä on oltava näky, jota kohti on juostava ja tuota näkyä on tavoiteltava kaikkensa uhraten". Tämä oli Martti Talvelan perusajatuksia ja hänen poikkeuksellisen energiansa ja luomisvoimansa lähde.
Martti Talvela oli vaistonvarainen laulaja, jonka suuri herkkyys ja intuitio virittivät hänet kuin luonnostaan kulloisenkin laulun ja sävellajin tunnelmaan. Näky aktivoi valtavan tahdonvoiman ja viritti ilmaisurikkaan omakohtaisen tulkinnan. Kaunis ja mahtava äänimateriaali mahdollisti taiteilijasielun poikkeuksellisen väkevän intensiteetin kaikki pyrkimykset. Talvelan laulutaiteen hienouksiin kuuluu koskettavan ja aidon tulkinnan lisäksi äänen tasaisuus kaikissa rekistereissä sekä dynamiikan mestarillinen käyttö herkimmistä pianissimoista valtavimpaan forteen.
Tälle levykokoelmalle on koottu kuvia Martti Talvelan laulukirjasta. Mukana on useita ennen julkaisemattomia esityksiä, joukossa varhaisia radiotaltiointeja 1960-luvun alkupuolelta sekä otteita Tukholman konsertista vuodelta 1976.




Levyn kappaleet

1. Ella giammai m’amo (Verdi / Filipin monologi oopperasta Don Carlos)
2. Dostig ya vyshey vlasti (Mussorgsky / Boriksen monologi oopperasta Boris Godunov)
3. Minun on vielä ennen kuolemaani (Kokkonen / Paavon monologi oopperasta Viimeiset kiusaukset)
4. An Schwager Kronos, D 369 (Schubert)
5. Im Abendrot, D 799 (Schubert)
6. Totengräbers Heimweh, D 842 (Schubert)
7. Der Schiffer, D 536 (Schubert)
8. Zdes horošo, Op. 21/7 (Rahmaninov)
9. Ne poi, krasavitsa, Op. 4/4 (Rahmaninov)
10. Notš netšalna, Op. 26/12 (Rahmaninov)
11. Hristov voskres, Op 26/6 (Rahmaninov)
12. O net, molju, ne uhodi!, Op. 4/1 (Rahmaninov)
13. Rannalta I, Op. 23/1 (Yrjö Kilpinen)
14. Rannalta II, Op. 23/2 (Yrjö Kilpinen)
15. Kevät keralla päiväin kuulakkain, Op 20/3 (Yrjö Kilpinen)
16. Kesäyö, Op. 23/3 (Yrjö Kilpinen)
17. Syyskuun sonetti, Op. 21/5 (Yrjö Kilpinen)
18. Tunturille, Op. 52/4 (Yrjö Kilpinen)
19. Lähtö, Op. 68/2 (Leevi Madetoja)
20. Luulit ma katselin sua (Leevi Madetoja)
21. Hyvää yötä, Op. 68/4 (Leevi Madetoja)
22. Niin mustina muratit kiertää, Op. 54/4 (Heino Kaski)
23. Syksy, Op. 2/2 (Heino Kaski)
24. Yö, Op. 22/3 (Toivo Kuula)
25. Syystunnelma, Op 2/1 (Toivo Kuula)
26. Don Juanin serenadi, Op. 38/1 (Tshaikovski)
27. Pyhiinvaeltajan laulu, Op. 47/5 (Tshaikovski)

Martti Talvela, basso
1: RSO / Jussi Jalas
2: RSO / Leif Segerstam
3: RSO / Okko Kamu
4-17: Ralf Gothóni, piano
18: Irwin Gage, piano
19-23: Pentti Koskimies, piano
24-25: Eero Heinonen, piano
26-27: Pentti Koskimies, piano

Arvioita levystä

Helsingin Sanomat: Yksi vuoden 2009 parhaista levyistä

Armoitettua laulutaidetta

Martti Talvela oli lauluhistorian suurhahmoja, ainutlaatuinen taiteilija. Äänitteitä ei ole ollut etenkään Suomessa runsaasti saatavilla, joten Tero Halvorsenin tuottama uutuuslevy on tervetullut.
Levyllä on pääosin ennen julkaisemattomia radio- ja konserttiäänitteitä 1960- ja 1970-luvulta.
Suuret monologit Verdin Don Carloksesta, Musorgskin Boris Godunovista ja Joonas Kokkosen Viimeisistä kiusauksista avaavat levyn yhtä aikaa järkälemäisesti ja hienostuneesti. Talvelan äänen sävykkyyttä, sointia sekä vaihteluvälin laajuutta joutuu aina ihastelemaan.
Talvela oli syvien, mustien näkyjen tulkki. Niin Schubertin liedit kuin Kilpisen, Madetojan, Kasken ja Kuulan laulut maalaavat suomalaista sielunmaisemaa, jossa kuolema ja yksinäisyys ovat keskeisiä nimittäjiä.
Sitäkin vaikuttavampaa on saada elämäntäyteinen esitys Kilpisen Tunturille-laulusta ja Tshaikovskin Don Juanin serenadi. Armoitetun taiteilijan värisyttäintä tunneilmaisua edustavat Rahmaninovin laulujen herkät ja uljaat tulkinnat.
- Veijo Murtomäki, HS 9.12.2009

Visions sisältää Martti Talvelan esittämiä oopperamonologeja ja liedejä vuosilta 1963-1988. Levyllä kuullaan muun muassa kolme suurta bassomonologia sekä 24 ennen julkaisematonta tunnettujen säveltäjien teosta, radiotaltiointeja ja konsertteja. Kokonaisuus on jyhkeästi soiva ja pysäyttävä, luonto ja elämä itsessään ovat lähellä. Talvela heittäytyy täysin lauluihin ja tulkinta on bassolaulajaksi todella herkkää ja samalla voimallisesti kantavaa. Esityksissä on samalla tutkiskelevaa ja mielenliikkeiden hiomaa, lyriikan ja sävelten hallittua harmoniaa, jossa pysähtyneisyys ja suuri liike kohtaavat. Vaikka teoksista kuultaakin Talvelan ajatus elämästä "ihmisellä on oltava näky, jota kohti on juostava ja tuota näkyä on tavoiteltava kaikkensa uhraten", hän myös osaa jäädä hetkeen kiirehtimättä ja sanat vain putoilevat hiljentäen kuulijan. Teokset ovat laulajansa näköisiä niin sovituksin kuin teosvalinnoin; synkkyys ja valo vuorottelevat. Talvelan elämän kiihko ja samastuminen esityshetkeen maalaa mieleen kuvia: aivan kuin seisoisi Kilpisen "Tunturilla" ja olisi kotka.
- Kirsi Taivainen, Keskisuomalainen 3.12.2009

Jos bassoääntä on lupa kutsua jaloksi, tässä se on syytä tehdä. Martti Talvelan bassossa on sellaista syvyyttä, lämpöä ja soinnin jaloutta, että harva häntä ennen tai hänen jälkeensä on kyennyt samaan. Eläytyminen tulee läpi ovista, ikkunoista, kaiuttimista, yli rampin. Rikas on levynkin aineisto, venäläinen ja saksalainen lauluaarteisto, Verdi-näyte, suomalaiset tutut suosikit. Talvela elää, totta vieköön.
- Matti Saurama, Uutispäivä Demari 16.12.2009